Op deze pagina laten we mensen over het vak NCZ aan het woord.
“ Wij moeten kinderen niet kneden, wij laten hen zelf inzichten opdoen en leren hen doordachte keuzes te maken. Ik heb ervaren dat sommige kinderen al op jonge leeftijd met zingeving bezig zijn. Ze stellen veel in vraag en willen ook antwoorden. Wanneer die uitblijven gaan ze zelf op onderzoek. In de lessen NCZ oefenen we hen in de nodige vaardigheden en attitudes. „
Ann Bogaerts - inspecteur-adviseur en ouder NCZ
“ Als mama van vier kids ben ik al meerdere malen aardig verrast over de thema's die aangehaald worden tijdens de lessen. Zo hadden de oudsten het laatst over de vluchtelingencrisis en de terreurdreiging. Fijn dat dat aan bod komt, want ik vind het belangrijk dat ze hun eigen mening kunnen vormen over zo'n dingen en dat ze eerlijke info krijgen, wat in de les NCZ dus gebeurt. Ook de jongste vindt de lessen NCZ bijzonder leuk en verrijkend. Het thema over respect en dat 'iedereen verschillend is, maar toch gelijk' werd gesmaakt! En als er een vriendenboek dient ingevuld te worden, staat er steevast bij 'mijn lievelingsvak': NCZ! :-) „
Sjoeke - ouder NCZ
“ NCZ is een verrijkend vak waar heel wat verschillende thema's aan bod komen. Als toekomstige leerkracht NCZ ben ik enorm trots dat ik dit vak in de toekomst mag gaan geven. NCZ wil leerlingen betere burgers maken in de maatschappij via de waarden van het vrijzinnig humanisme. Het is belangrijk dat de leerlingen kritisch nadenken over heel wat thema's en zo een verrijking zijn voor de maatschappij. Zoals vaak wordt gezegd is NCZ geen vak waar je enkel films kijkt, dit is een cliché dat wordt gezegd door mensen die niet weten wat het vak inhoudt. Er komt heel wat voorbereiding bij kijken en er wordt steeds ingespeeld op de actualiteit. „
Stephanie - toekomstig leerkracht NCZ
“ Zedenleer is het vak bij uitstek waar je helemaal jezelf kan zijn en waar je aangemoedigd wordt om uit te komen voor 'je gedacht'. Niet de leerkracht, maar de leerlingen maken de les. We leren er door ervaringen en meningen over alledaagse dingen met elkaar te delen. Het vak stelt onze visie bij en leert ons dat het leven niet door een zwart/witte bril moet bekeken worden. We leren er de waarde van onszelf, anderen en de wereld. Om samen aan een mooiere toekomst te werken. „
Alexandra - leerkracht NCZ
“ In het vak NCZ zit veel meer dan alleen maar filosofie, levensbeschouwing en ethiek. Je leert er jezelf en de andere kennen. Ik verkies eerder het interlevensbeschouwelijke project, waarbij we als gast op bezoek gaan bij anderen. Waar de anderen iets vertegenwoordigen waarin ze geloven en de wereld zo beleven. Ik denk dat een neutrale leraar deze visie en dit gevoel nooit zal kunnen overbrengen op de leerlingen. Dat merk ik zelf wanneer ik over andere levensbeschouwingen les geef. Ik geniet van het lesgeven in dit vak en hoop dit nog jaren te mogen doen. „
Tim - leerkracht NCZ
“ NCZ is een verrijkend vak waar heel wat verschillende thema's aan bod komen. Als toekomstige leerkracht NCZ ben ik enorm trots dat ik dit vak in de toekomst mag gaan geven. NCZ wil leerlingen betere burgers maken in de maatschappij via de waarden van het vrijzinnig humanisme. Het is belangrijk dat de leerlingen kritisch nadenken over heel wat thema's en zo een verrijking zijn voor de maatschappij. Zoals vaak wordt gezegd is NCZ geen vak waar je enkel films kijkt, dit is een cliché dat wordt gezegd door mensen die niet weten wat het vak inhoudt. Er komt heel wat voorbereiding bij kijken en er wordt steeds ingespeeld op de actualiteit. „
Stephanie - toekomstig leerkracht NCZ
Uit de oude doos