Vanaf 1 september 2024 gaan de collega's in het secundair onderwijs aan de slag met vernieuwde leerplannen. De nieuwe leerplannen zijn een grondige herziening en actualisering van de leerplannen NCZ voor het secundair onderwijs van 2017.

Wat blijft behouden? De fundamenten van het vak NCZ, met name de negen themavelden blijven ongewijzigd (maar verder verduidelijkt vanuit het humanistisch perspectief) en de onderliggende vijf procesdoelen, die de essentie weergeven van de levensbeschouwing van het vrijzinnig humanisme.

Wat is nieuw? Het leerplan wordt opgebouwd in graden met bijhorende groeilijnen. De groeilijnen vormen samen een groeimatrix. Per finaliteit wordt een groeimatrix voorzien voor elk van de 9 themavelden, opgedeeld in een kerncurriculum (themaveld 1 t.e.m. 4) en aanvullende keuzemodules (themaveld 5 t.e.m. 9).

Naast de groeimatrix worden verschillende hulpmiddelen geboden voor de aanwending en invulling van de leerplandoelen in de praktijk. Zo wordt per themaveld een beknopt overzicht van didactisch pedagogische wenken voorzien, een rubriek (rubric) als inspiratie bij de leerlingenevaluatie en rapportering, koppelingen naar andere leerplannen en een verklarende woordenlijst. De laatste hulpmiddelen zullen in de loop van de eerste semester worden toegevoegd.

Het volledige leerplan wordt aangeboden op de heerlijk cookievrije website: leerplan.info

Registreer je hier en blijf op de hoogte van de nieuwste aanpassingen op de website.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer