Aan de leerkracht/lector niet-confessionele zedenleer
Beste collega,
Zoals beloofd brengen we je graag op de hoogte van de actuele stand van zaken met betrekking tot de passage in het Vlaams Regeerakkoord over de geplande omslag naar een model waarin twee uur interlevensbeschouwelijke dialoog (ILD) wordt opgenomen in de lessentabel van het basis- en secundair onderwijs.
Vertegenwoordigers van de Erkende Instanties en Vereniging (EI&V) hebben een eerste overleg gehad met het Kabinet van de Minister van Onderwijs. Tijdens dit overleg gaf het Kabinet aan dat het voorbereidend werk voor de organisatie en invulling van ILD nog maar net is gestart. Hierdoor was het op dit moment van hun kant nog niet mogelijk om verdere verduidelijkingen te bieden. De vertegenwoordiging kreeg daarom ruim de gelegenheid om toelichtingen te geven over hoe vandaag de ILD in het GO! loopt en vooral om het belang van de levensbeschouwelijke vakken te onderstrepen.
Het is duidelijk dat er nog veel onderzoek moet worden verricht vooraleer de ‘omslag naar twee uur ILD’ een concrete vorm zou kunnen krijgen. Dit blijkt ook uit de Beleids- en begrotingstoelichting - Onderwijs en Vorming (d.d. 15/11) van de Minister, waarin staat: “Ik start een grondige juridische analyse op voor de invoering van twee uur Interlevensbeschouwelijke dialoog ter vervanging van levensbeschouwing in het officieel onderwijs. Daarbij onderzoek ik de inhoudelijke vereisten, de personeelsconsequenties, de gevolgen voor de erkende instanties en vereniging van levensbeschouwelijke vakken, de budgettaire gevolgen en de juridische drempels.” Het is alleszins positief om vast te stellen dat de complexiteit van de materie duidelijk is geworden en erkend wordt. De juiste vragen worden alvast gesteld.
Vanuit deMens.nu blijven we samen met de andere erkende levensbeschouwingen pleiten voor het behoud van de eigenheid van het eigen vak. We zijn van mening dat interlevensbeschouwelijke dialoog pas waardevol en effectief is wanneer deze verder bouwt op een diepgaande exploratie van de eigen levensbeschouwing.
De EI&V, samen met vertegenwoordigers van de Raad voor Inspectie en Kwaliteitszorg niet-confessionele Zedenleer (RIKZ.Z), zullen zich de komende weken en maanden onverminderd blijven inzetten voor een constructieve samenwerking met het Kabinet, waar we onze standpunten blijven verdedigen.
Daarnaast blijven we vanuit de vrijzinnig humanistische gemeenschap in nauw overleg met politieke vertegenwoordigers, onderwijsverstrekkers, specialisten en vakverenigingen.
We begrijpen dat je je in dit hele verhaal ongehoord voelt. Je staat niet alleen. Bij zoveel onduidelijkheid over de toekomst van je vak en opdracht, kan het bijna niet anders dat dat de onrust toeslaat en onbegrip opborrelt, samen met de drang om iets te ondernemen en een ander verhaal te brengen. Daarom lanceren we samen met de EI&V het platform www.on-gehoord.be. Via dit platform kunnen leerkrachten, (oud-)leerlingen, ouders, grootouders, lectoren en sympathisanten positieve verhalen delen over de lessen levensbeschouwing.
We rekenen op jou om onze stem kracht bij te zetten. Dit kan je al doen door op onze winterzonnewendeviering aanwezig te zijn, die zal plaatsvinden op zaterdag 21 december 2024 in Mechelen. Dan zullen we een symbolisch geheel van duizenden origami kraanvogels, het resultaat van onze Rede is Vrede campagne waar leerkrachten en leerlingen NCZ actief aan meewerkten, exposeren. Je kan ook deelnemen aan verschillende activiteiten waaronder een live uitvoering van het hoorspel Vrede is de mooiste kleur met Warre Borgmans en Pascale Platel. Hier vind je meer info en kan je je inschrijven.
Met warme groeten,
Raymonda Verdyck
Voorzitter deMens.nu
Sylvain Peeters
Voorzitter RIKZ.Z