Studienamiddag Fonds Lucien De Coninck "De pedagogie van de evolutietheorie"
Ondanks de ongeveer 150 jaar die we ondertussen gehad hebben om de evolutietheorie te doorgronden en uit te leggen aan een breed publiek, blijven we tot op vandaag stoten op soms verrassende interpretaties en reacties.
De evolutietheorie roept nog steeds controverses op. Soms gaat de discussie over strikt wetenschappelijke aspecten, maar overwegend betreft het ideologisch beladen topics. In een eerste lezing behandelt Johan Braeckman enkele van die disputen en licht toe waarom het daarbij zo vaak fout loopt.
Wanneer die misverstanden voortkomen uit onwetendheid lijkt educatie de voor de hand liggende oplossing, te beginnen met ons onderwijs. Over de plaats die de evolutietheorie inneemt in de leerstof is ons momenteel helaas weinig bekend. Hoe leerkrachten best met deze en andere wetenschappelijke controverses kunnen omgaan in de klas zal ons uit de doeken gedaan worden door Jelle De Schrijver.
Voor wie de schoolbanken ondertussen verlaten heeft biedt een museumbezoek een nieuwe kans om misverstanden omtrent de evolutietheorie uit de weg te ruimen. In zijn lezing bespreekt Freek Fonteyne de verschillende technieken die de gidsen van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen gebruiken om wetenschappelijke kennis, zoals de evolutietheorie, aan een divers publiek over te brengen.
Programma:
13u00: Deuren open; Ontvangst deelnemers.
13u30: Verwelkoming en inleiding door Stefaan Blancke, voorzitter Fonds Lucien De Coninck.
13u50: Johan Braeckman (auteur): Misverstanden omtrent de Evolutietheorie.
14u40: Pauze
15u10: Jelle De Schrijver (docent filosofieonderwijs aan UA en UGent, onderzoeker aan Odisee): Mag je aan alles twijfelen? Een dialogische omgang met evolutietheorie en andere mogelijke controverses in de wetenschapsklas
16u00: Freek Fonteyne (Hoofd educatieve dienst KBIN): Evolutietheorie voor museumbezoekers.
16u50: receptie
Organisatie: Fonds Lucien De Coninck
Plaats: VC Geuzenhuis, Kantienberg 9, Gent
Toegang:
- 5€ voor niet-leden.
- Gratis voor leden FLDC en studenten.
Graag inschrijven met een mailtje naar: fondsluciendeconinck@gmail.com
Toelichting lezingen:
Misverstanden omtrent de Evolutietheorie
De evolutietheorie roept tot op heden controverses op. Soms gaat de discussie over strikt wetenschappelijke aspecten, maar overwegend betreft het ideologisch beladen topics. We behandelen enkele van die disputen en lichten toe waarom het zo vaak fout loopt.
Mag je aan alles twijfelen? Een dialogische omgang met evolutietheorie en andere mogelijke controverses in de wetenschapsklas
Een wetenschapsles kan tot controverse leiden. Onderwerpen als de evolutietheorie, genetische modificatie, coronavaccins en klimaatverandering roepen soms spanningen op, zowel tussen leerlingen als tussen leerlingen en leerkrachten. Toch bieden zulke controversiële onderwerpen ook waardevolle kansen om met leerlingen na te denken over de betrouwbaarheid van wetenschappelijke kennis en de rol van wetenschap in onze samenleving. In deze presentatie bespreek ik verschillende soorten controverses die in de wetenschapsklas kunnen voorkomen en bied ik praktische handvatten om hier mee om te gaan. Ook onderzoek ik hoe filosofische dialogen een waardevolle toevoeging kunnen zijn in het onderwijs, door leerlingen te leren kritisch om te gaan met gevoelige thema’s zoals de evolutietheorie. Zo verken ik hoe een filosofische vorming jongeren kan helpen in de omgang met wetenschappelijke vraagstukken en controverses.
Evolutietheorie voor museumbezoekers
De gidsen van het Instituut voor Natuurwetenschappen worden vaak geconfronteerd met de onwil om de evolutietheorie te aanvaarden. Deze weerstand is vaak diepgeworteld en moeilijk, zo niet onmogelijk om op een beperkte tijd om te keren.
De gidsen gaan als wetenschapscommunicator elk op hun eigen manier om met deze weerstand. Hun methodes verschillen sterk, wat ook onderling tot discussie kan leiden.
In deze presentatie bekijken we de verschillende technieken die ze toepassen om de wetenschappelijke boodschap over te brengen aan een zo divers mogelijk publiek.