Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren.

Montasser AlDe’emeh
hield openhartige gesprekken met leerlingen over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken. Hij ordende deze thema’s volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.

Werner de Saeger zorgt voor een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen.

Dit boek biedt directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten concrete pedagogische en didactische handvaten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Alle genodigden ontvangen een exemplaar van de publicatie.

Bevestig uw aanwezigheid voor 5 oktober 2020. Omwille van de coronarichtlijnen is het aantal plaatsen beperkt.

Locatie
KBR - Kunstberg 28, 1000 Brussel

Datum
Donderdag 8 oktober 2020

Sprekers
Auteurs: Montasser AlDe’emeh en Werner de Saeger
Scholengroep Brussel: Jurgen Wayenberg, Algemeen directeur

Programma

10u30 Onthaal en welkom
11u00 Debat met Montasser AlDe’emeh en Werner de Saeger
11u45 Jurgen Wayenberg over de beleidsaanpak van Scholengroep Brussel, gebaseerd op de bevindingen uit het PPGI!
12u00 Vraag en antwoord
12u15 Signeersessie
12u30 Receptie
13u30 Einde

Klik hier om uw aanwezigheid te bevestigen voor 5 oktober

Ik schrijf me in
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer