portaal van het vak niet-confessionele zedenleer

Portaalsite voor het vak niet-confessionele zedenleer

in de kijker

mei 2018

armoede

Sapere Aude 2018: de winnaars

Dit jaar was het thema van deze creatieve wedstrijd armoede en ongelijkheid. Dat NCZ je doet groeien in morele betrokkenheid, kon je merken aan de zin voor onderzoek en de morele reflectie, die de deelnemers aan boord legden bij de uitwerking van het onderwerp. We ontvingen moedige persoonlijke getuigenissen en we stelden aangenaam vast dat veel deelnemers het niet nalieten om zelf de handen uit de mouwen te steken en een goed doel te ondersteunen.

Ook in deze editie schoor de creativiteit hoge toppen. En dat uitte zich in verschillende creatieve uitingsvormen zoals toneeltjes, bordspelen, interviews, knutselwerken, poetry slams, websites, stop motion filmpjes, een familiekroniek en heel wat meer. Sommige werkjes scoorden inhoudelijk zeer hoog, anderen excelleerden op vlak van creatieve vormgeving. De jury zocht steeds naar de juiste balans op basis van de criteria morele betrokkenheid, originaliteit, creativiteit en presentatie. Na een lang en grondig overleg kan de jury volgende winnaars bekendmaken:

armoede

Voor de eerste graad secundair onderwijs is er één deelname die er met kop en schouders bovenuit stak. De leerlingen van GO! Busleyden Atheneum-campus Caputsteen ontworpen een 'arm-band' uit de kleuren rood (liefde) en wit (hoop). Met deze arm-band en met een knap lied wilden ze hun medeleerlingen op school bewustmaken rond de armoedeproblematiek.

Naar het werkstukje

Voor de tweede graad secundair onderwijs ontvingen we heel wat knappe inzendingen. Daarom besloten we drie prijzen uit te reiken.

armoede

Op de derde plaats staan Magalie, Lynde en Lander met hun verhaal over een konijntje dat leeft in armoede. Dit boekje wil kleuters bewustmaken van armoedeproblematiek zonder te stigmatiseren. Daarnaast knutselden dit ijverige drietal nog een wereldbol in elkaar waarbij ze armoede in de verschillende werelddelen met elkaar vergeleken.

Naar het werkstukje

armoede

Op de tweede plaats komt een bullet journal ontworpen door Jitske en Axelle. In dit boekje ontdekken we de gevoelswereld van een (fictief) persoon in armoede. Dit werk getuigt van veel empathie en inzicht. De laatste pagina vat de armoedeproblematiek treffend samen: "Poverty is not a lack of character, it's a lack of money, a lack of opportunity, a lack of investment. It's when society turns it's back and makes you invisible."

Naar het werkstukje

armoede

De eerste plaats van deze graad gaat naar Lisa, Yara en Ian die deelnamen aan een inleefweek over armoede. Zij gingen de uitdaging aan om voor één week rond te komen met € 60. Hun ervaringen worden knap weergegeven in een fotologboek (Yara) én een videoboodschap (Lisa).

Naar het werkstukje

Ook voor de derde graad moest de jury erg moeilijke knopen doorhakken. De winnaars:

armoede

Op de derde plaats staat Xandres, een jongeman met een passie voor skaten en zin voor projectwerk. Zich aansluitend bij een project met een kleine zuid-Indische NGO die de allerarmsten ondersteunt, ontwierp hij een skatebord die de verbroedering tussen mensen, rijk of arm, symboliseert. Hij schonk dit mooie kunstwerk aan deze NGO.

Naar het werkstukje

armoede

We ontvingen verschillende liedjes en gedichten. Het knapste in dit genre vonden we de poetryslam van Zoë. Haar onverbloemde aanklacht tegen het grote verschil tussen rijk en arm in de wereld levert haar de tweede plaats op.

Naar het werkstukje

armoede

De eerste plaats gaat naar het boekje Gel(d)uk van Fleur en Ellen. Het boekje kan je zowel lezen vanuit de ogen van een rijk kind (van achter naar voor), als vanuit de ogen van een arm kind (van voor naar achter). In het midden van het boek komen deze kinderen (rijk en arm) elkaar tegen. Met overtuiging brengen ze de simpele waarheid aan het licht dat geld (alleen) niet gelukkig maakt.

Naar het werkstukje

Voor het basisonderwijs zijn Charisse, Davide en Krisiana uit InPEERi@ Deurne de winnaars. Zij gingen praten met een vriendin die in armoede leeft en kwamen zo tot heel wat nieuwe inzichten. Een werk met een grote morele betrokkenheid.

Naar het werkstukje

De winnaars krijgen zeer binnenkort een mooie prijs in de bus!

We willen nog eens nadrukkelijk alle deelnemers en de begeleidende leerkrachten bedanken. Het is een oeroud cliché, maar in deze wedstrijd is deelnemen wel degelijk belangrijker dan winnen. De leerlingen mogen trots zijn op hun creatieve talenten en zijn hoedanook heel wat kennis, inzicht én ervaring rijker.

Tot slot. De nieuwe Star Wars film 'Solo' zou volgens de eerste cijfers niet echt aanslaan bij het cinemapubliek. Misschien moeten de makers het maar eens met deze Money Wars proberen? Qua filmcreativiteit ongetwijfeld een knap werkstuk en daarom dan ook deze eervolle vermelding.


Fakkelkamp

Zin in een vlammende vakantie voor avontuur, fun en actie? Ben je tussen 6 en 12 jaar?
Ga dan mee op Hujo’s Fakkelkamp!
Van 19 t.e.m. 25 augustus trekken we naar Domein Palogne in de Ardennen.
We duiken samen de natuur in, gaan kajakken en beklimmen de rotsen.
En wie durft van de death ride? Samen sluiten we de vakantie feestelijk en eigenzinnig af met een groot kampvuur.
Inschrijven en meer info via hujo.be/vakantie.
Kortingscode -5 €: FAKKEL

Ouder

nieuwsbrief

Ontvang elke maand de NCZ 'In de kijker' in je mailbox, met interessante en actuele lees-, kijk- en doetips over een thema van het vak niet-confessionele zedenleer.

wegwijs

Lees hier meer over de organisaties die het vak niet-confessionele zedenleer ondersteunen of klik op een logo om rechtstreeks naar de website te gaan.

PRIK

prik

digitaal magazine voor de eerste graad middelbaar onderwijs

faq

meer faq

lees de infobrochure NCZ (uitgave: oktober 2016)

terug naar boven